عبد الرضا سالار بهزادى

317

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

برواتى هم كه به حواله جناب امير الامراء العظام معزز الدوله 429 صادر كرده‌ايد ، موكدا به معزى اليه مرقوم داشتيم كه بپردازد . برواتى هم كه به حوالهء تحويل خانه داريد ، البته موافق معمول سنواتى با شما رفتار كرده و تنخواه آنها را خواهد پرداخت و هرگاه از بابت حقوق سرباز يا صاحب‌منصب چيزى نزد شما باقى است ، پس از دريافت تنخواه بروات مزبور به آنها پرداخته كه آسوده باشند . ثانيا در باب حقوق هذه السنهء ايت ئيل شما و سربازان هم به هاشم خان سرتيپ 430 موكدا مرقوم داشتيم كه از جهت جيره لوازم آسودگى آنها را فراهم آورد . مواجب سه ماههء ايت ئيل را هم پرداخته ، كتابچهء ممهور دريافت كند و من حيث الجهات رعايت آنها را منظور نمايد . برات جيرهء خود شما را هم در موقعى كه ساير بروات قشونى صادر مىشود صادر كرده به شما خواهيم داد كه به مصرف خود رسانيد . شهر صفر سنهء 1316 مجددا مرقوم مىداريم كه امروزه رعايت و سرپرستى سربازان فوج بهادر بر عهدهء شما است . رسانيدن حقوق آنها و توجه و مواظبت از احوال آنها را بايد بر ذمت خود دانسته هيچ كوتاهى نكنيد . جيرهء سرباز مأمورين بلوچستان را هاشم خان سرتيپ از قرار ظاهر خروارى يك تومان كرايه خودش به سرباز داده ، يك تومان هم در نرماشير و ريگان به آن مىدهند كه خروارى دو تومان كرايه به سرباز برسد . هرگاه خود او ممكن است كه جيرهء خود را حمل كند كرايه گرفته حمل كند ، و الا كه خود سرباز ممكن نباشد حمل كند ، باربردار از خارج رواج داده جيرهء سرباز را حمل كرده كه سرباز بىجيره نماند . حالا وقتى كه شما ملاحظهء بىسيورساتى سرباز مأمورين آنجا را مىكنيد ، تكليف شما در رياست فوج اين است كه خودتان به هرقسم و به هرحالت باشد باربردارى رواج داده ، جيرهء سربازان را حمل و نقل بلوچستان كرده كه سرباز گرسنه نماند . در حقيقت مسئوليت تمام نيك و بد اين سرباز و فوج را شخص شما كه صاحب منصب كل هستيد داريد . البته لازمهء مراقبت را در تنظيم كليه فوج به عمل آورده هيچ فروگذار نكنيد ، ما هم از احوال آنها غافل نيستيم و پيوسته در سفارش و توصيهء احوال آنها به هاشم خان تأكيد مىنويسيم كه لوازم آسايش آنها را فراهم آورد . شهر صفر سنهء 1316 » نقش مهر : « آصف الدوله » . در حاشيه آصف الدوله به خط خود نوشته است : « اگر در سنهء ماضيه در حقوق شما تعويق و تأخيرى حاصل [ ؟ ] كرده ربطى به ما ندارد . در هذه السنه حقوق شما و ابو ابجمعى شما به موقع و قبل از وقت رسيده و خواهد رسيد . در باب حساب پارسال هم نظرم نمىآيد چيزى بلاحواله مانده باشد ، آنچه برات داريد به معزز الدوله نوشتم از هربابت است فورى بدهد . اگر باز هم محل حرف و چيزى باشد خودتان نصرت لشكر را حضورا بخواهيد و رفع اشتباه خواهد شد » .